Montaż bramy garażowej

Wbrew pozorom zamontowanie bramy garażowej nie należy do najprostszych prac. Wymaga bowiem nie tylko dużej precyzji wykonywanych czynności, ale też ścisłego przestrzegania instrukcji i zawartych w niej zaleceń producenta. Trzeba więc dobrze przemyśleć, czy samodzielne jej zakładanie będzie dobrym wyjściem. Jednak niezależnie od podjętej decyzji warto wiedzieć, jak taki proces przebiega.

Przygotowanie

Na samym wstępie, najlepiej jeszcze przed zakupem danej bramy, koniecznie trzeba dokonać dokładnych pomiarów i przygotować właściwe warunki zabudowy. Szczególną uwagę należy zwrócić na nadproże i węgarki. W nadprożu będzie bowiem instalowana górna część prowadnicy z napędem. Natomiast w węgarkach (czyli przestrzeniach bocznych) zakłada się kątowniki z prowadnicami pionowymi. Zarówno węgarki, jak i nadproże muszą być idealnie proste i równe.

Należy też wypoziomować posadzkę. Dzięki temu nie powstaną szczeliny między dołem bramy a podłożem. Od wypoziomowania posadzki zależy także właściwe ustawienie napędu. Przy nierównoległych prowadnicach rozkład sił w bramie nie będzie właściwy, co doprowadzi do nieprawidłowego działania i szybszego zużywania się, a nawet zniszczenia bramy.

Otwór na bramę trzeba dokładnie oczyścić i zagruntować. Przy bramach z napędem należy też uwzględnić konieczność doprowadzenia zasilania i ewentualnego dodatkowego osprzętu jak np. fotokomórki. Bramę montuje się w już wykończonym garażu — po jej założeniu malowanie i tynkowanie będzie znacznie utrudnione. Warto też ocieplić ościeżnicę bramy, aby uniknąć powstawania mostków termicznych.

Do prac montażowych potrzebne będą następujące narzędzia:

  • poziomica,
  • ołówek,
  • miara,
  • wiertarka z wiertłem do kołków rozporowych,
  • komplet kluczy nasadowych,
  • śrubokręt,
  • drabinka.

brama garażowa

Montaż bram garażowych

Proces ten różni się nieco w zależności od typu bramy. Poniżej przyjrzymy się bliżej instalacji dwóch najpopularniejszych typów bram do garażu — segmentowej i uchylnej.

Brama segmentowa

Instaluje się ją za otworem wjazdowym. Zależnie od wybranego modelu, nadproże musi mieć od 10 do 40 cm wysokości. Przy bramach otwieranych do góry, prowadnicę przytwierdza się do ścian garażu, natomiast przy otwieranych na bok — w posadzce, ścianie lub nadprożu. Jeśli ma być napędzana, należy pamiętać o zostawieniu dodatkowego miejsca na szynę z siłownikiem. Najważniejszą zaletą tego typu bramy jest to, że nie wymaga dużo miejsca przy otwieraniu i zamykaniu. Montaż bramy otwieranej do góry przebiega w następujących krokach:

  1. Przykręcenie szyny — aby ustabilizować bramę w trakcie instalacji, należy przykręcić (na razie tymczasowo) szynę końcową do dolnego wzmocnienia prowadnicy bocznej. Trzeba uważać, aby profil nie uległ odkształceniu przy dokręcaniu.
  2. Ustawienie ramy w garażu — tak utworzoną ramę ustawia się pionowo wewnątrz garażu, tuż za otworem. Trzeba przy tym pamiętać o jej dokładnym wyrównaniu i unieruchomieniu.
  3. Zamocowanie bocznych profili — zaczynając od podłogi, profile boczne mocuje się przy użyciu kątowników oraz śrub z kołkami rozporowymi.  Gdy rama bramy jest już na stałe przymocowana, należy odkręcić szynę końcową.
  4. Wstępne przykręcenie prowadnic i montaż łuku szyn prowadzących — górne prowadnice przykręca się do szyn bocznych, a następnie dopasowuje i zakłada łuki.
  5. Przytwierdzenie bocznych części i szyny końcowej — po upewnieniu się, że rama jest właściwie ustawiona, przystępuje się do przytwierdzenia na stałe elementów bocznych i szyny końcowej. Na tym etapie usztywnia się również całą konstrukcję, podwieszając do stropu górną prowadnicę.
  6. Założenie segmentów bramy i montaż zawiasów — następnie przechodzi się do montowania segmentów bramy w prowadnicach, zawsze zaczynając od dołu. Na wstępie warto od razu założyć dolną uszczelkę, aby brama dobrze przylegała do podłogi. Gdy segmenty znajdą się już w odpowiednim miejscu, łączy się je ze sobą za pomocą dołączonych zawiasów, przykręcanych blachowkrętami w przeznaczonych do tego otworach.
  7. Założenie rolek prowadzących — wsunięte w profile ściennych ościeżnic rolki przytwierdza się do zewnętrznych zawiasów.
  8. Ustawienie sprężyn — gdy wszystkie elementy bramy są już na swoim miejscu, należy przeprowadzić jej próbne otwarcie, a następnie ustawić naciąg sprężyn tak, aby zrównoważyć ciężar skrzydła bramy.
  9. Montaż linki — sprężyny łączą się ze skrzydłem stalową linką. Najpierw mocuje się jedną jej końcówkę na dolnym segmencie. Następnie otwiera się bramę na żądaną wysokość (trzeba ją podeprzeć) i odpowiednio naciąga się linkę, przekładając jej drugi koniec przez rolkę sprężyny. Na koniec mocuje się ją do przeznaczonego do tego elementu górnej ościeżnicy.
  10. Zakończenie — ostatnim etapem będzie próbne otwarcie i zamknięcie bramy. Jeśli naciąg linki jest odpowiedni, brama otwarta do połowy powinna się zatrzymać. Ewentualną regulację naciągu przeprowadza się, zmieniając pozycję plomby. Jest to też odpowiedni moment na założenie systemu mechanicznego ryglowania bramy. Przy otwieraniu należy też zwrócić uwagę, czy rolki przesuwają się prawidłowo i czy brama nie trze o prowadnice.

Brama uchylna

Zakłada się ją w świetle otworu, przy nadprożu o wysokości ok. 10 cm. Przy jej instalowaniu warto wstrzymać się z wykończeniem posadzki, gdyż jej próg osadza się w podłodze. Trzeba też pamiętać, że jej zastosowanie zmniejsza wysokość garażu o około 20 cm.

Montaż bramy uchylnej przebiega podobnie jak montaż bramy segmentowej, z tą różnicą, że prowadnicę końcową zastępuje tutaj próg i nie ma konieczności zakładania linki. Większość modeli nie wymaga także zakładania prowadnic sufitowych.

O czym pamiętać przy montażu bramy garażowej?

Najważniejsza jest oczywiście dokładność — nawet niewielkie odstępstwa mogą skutkować koniecznością ponownego montażu.

Trzeba też mieć na uwadze, że dla producentów markowych bram garażowych (np. Wiśniowski) samodzielny montaż jest równoważny z utratą gwarancji. Dlatego też lepiej jest zostawić to profesjonalnej ekipie. Zwłaszcza że w ofercie firmy często oferują darmowy montaż w obrębie swojego województwa, np. gdy działają na terenie woj. małopolskiego, montaż bramy garażowej na jego terenie będzie najpewniej darmowy.

Podsumowanie

Montaż bramy garażowej nie jest łatwym przedsięwzięciem, wymagającym dużej precyzji. Warto więc postawić w tej kwestii na profesjonalną ekipę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here