toaleta

Ostatnio kwestia bezpieczeństwa sanitarnego stała się głównym tematem w związku z panującym koronawirusem. Warto zatem poruszyć kwestię warunków higienicznych w miejscu pracy. Ich zapewnienie daje komfort pracownikom. Dzięki temu można wręcz ograniczyć ilość zwolnień lekarskich, wszak czyste otoczenie niewątpliwie wpływa na nasze zdrowie. Oczywiście nie można tutaj przesadzać w drugą stronę, zwłaszcza jeśli chodzi o drażniącą oczy i drogi oddechowe chemię, np. odkamieniacze. Zatem jak sprawić, żeby w pracy tak było czysto i sterylnie jak to możliwe?

Regulamin wewnętrzny jest potrzebny

Oczywiście stopień restrykcji związanych z panującymi warunkami sanitarnymi zależny jest od branży i specyfiki danego zakładu. Największe obostrzenia będą oczywiście dotyczyć działu produkcji żywności, leków, laboratoriów, przychodni i szpitali oraz szeroko pojętej gastronomii. Stosowane są wewnętrzne regulaminy do których przestrzegania zobowiązują się wszyscy pracownicy. Tutaj niezbędna jest nie tylko dezynfekcja rąk przed rozpoczęciem pracy, ale również stosowanie odzieży ochronnej. Czepki, rękawiczki, ochraniacze na buty bądź obuwie robocze, a także rzecz jasna odzież robocza i ochronna to podstawa. W przypadku produkcji żywności konieczne jest również noszenie maseczek, chroniących przed przedostaniem się drobnoustrojów. Oczywiście znacznie mniejsze restrykcje panują w urzędach, czy biurach. Tutaj po prostu trzeba utrzymywać czystość swojego miejsca pracy. Oznacza to głównie ład w papierach, gdyż walką z kurzem i brudem zajmują się wynajęte firmy. Przy przyjmowaniu większej ilości klientów nie zaszkodzi mieć przy sobie również płynu dezynfekcyjnego i to nie tylko w obliczu panujących wirusów. Warto jednak zwrócić uwagę zarówno na wyposażenie punktów sanitarnych, w miejscach, gdzie pracownicy muszą z nich korzystać przed rozpoczęciem zmiany, jak i toalet przyzakładowych.

Wymogi i rady dotyczące toalet przy stanowiskach pracy

Jeśli chodzi o toalety, to nie powinny one znajdować się dalej niż 75 metrów od stanowiska pracy. Tak stanowią przepisy. Samo wyposażenie przyzakładowych toalet, to konieczna umywalka i toaleta na dwadzieścia pracownic lub 30 pracowników. Warto zadbać o to, by podłoga wykonana była z nienasiąkliwego materiału. Przede wszystkim powinien być ustalony harmonogram dezynfekcji i czyszczenia toalet. W przypadku dużej przepustowości stan powinien być sprawdzany nawet co godzinę, a pracownicy sprzątający wyposażeni zarówno w rękawiczki, środki czystości, jak i odzież i obuwie robocze. W przypadku stosowania szkodliwych dla dróg oddechowych środków powinni być wyposażeni w maseczki ochronne.

Jakie akcesoria toaletowe i urządzenia warto zamontować w toalecie przyzakładowej?

Oczywiście to, jak sterylna będzie toaleta zależy od dokładności jej czyszczenia, natomiast można ułatwić pracę ekipie sprzątającej, a także zapewnić większe bezpieczeństwo korzystania w toaletach o dużej przepustowości. Warto przede wszystkim decydować się na montaż ścienny armatury bezdotykowej. Dzięki temu nie będą gromadzić się na niej bakterie, a strefa umywalkowa będzie bardziej sterylna. Warto pamiętać o montażu dozowników do mydła w płynie. Najlepsze będą łokciowe lub bezdotykowe. Oczywiście podajnik na papier toaletowy będzie dobrym wyborem, gdyż dzięki takiemu urządzeniu nie tylko zwiększa się sterylność, ale również ogranicza marnotrawstwo. Sprawdzi się także suszarka metalowa do rąk, zwłaszcza taka, która wyposażona jest dodatkowo w filtr HEPA, czyli model kieszeniowy. W toaletach sprawdzą się jednorazowe nakładki na deskę sedesową, a także kosze otwierane na pedał lub bezdotykowe. Warto również chronić papier toaletowy przed bakteriami i stosować zamknięte pojemniki, a nie jedynie uchwyty.

Wyposażenie punktów sanitarnych – o czym należy pamiętać?

W laboratoriach, szpitalach, zakładach produkcyjnych, czy też restauracjach, poza toaletami są również punkty sanitarne w gabinetach, czy też przed wejściem na salę produkcyjną bądź na kuchni. Tutaj niezbędna jest umywalka, a także dozownik do mydła oraz dozownik płynu dezynfekcyjnego. Warto, aby przynajmniej ten ostatni był bezdotykowy. Obok może znajdować się pojemnik na rękawiczki jednorazowe, które każdy pracownik zakłada po zdezynfekowaniu rąk. Konieczne jest oczywiście nałożenie również odzieży ochronnej. W tej strefie także sprawdzi się ładna suszarka do rąk. Metalowa, kieszeniowa będzie odpowiednim wyborem zwłaszcza tam, gdzie istnieje duża rotacja pracowników.

Zadbanie o odpowiednie wyposażenie i warunki sanitarne w miejscu pracy pozwoli ograniczyć rozprzestrzenianie się bakterii i wirusów. Istotne znaczenie ma również, by pracownicy nie przychodzili do pracy przeziębieni czy chorzy, a jeśli istnieje taka konieczność, nosili obowiązkowo maseczki ochronne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here